Všetci odborníci na zdravú výživu sa zhodujú hneď v niekoľkých veciach. Často krát ľudia v mylnej domnienke nejedia mäso alebo pečivo, pretože podľa nich obsahujú nepriaznivé látky pre náš organizmus. Nie je to však celkom pravda. Ak naše telo pociťuje deficit niektorej zložky, ktorá je pre správne fungovanie nášho tela potrebná, začne sa správať neobvykle a môže sa vyskytnúť alergia či potravinová intolerancia.

 

Práve preto je veľmi dôležité dodržiavať vyvážený jedálničiek a nevynechávať látky, ktoré niekto interpretoval ako škodlivé. Ako to však vyzerá v praxi?

 

Vyvážená strava zahŕňa pravidelný prísun 4 potravinových zložiek. Sú to:

  • Bielkoviny
  • Tuky
  • Sacharidy
  • Minerály
  • Vitamíny

 

Bielkoviny sú dôležitým faktorom pri raste a regenerácii tkanív a taktiež sú zdrojom energie. Hrajú dôležitú úlohu takmer pri všetkých procesoch odohrávajúcich sa v ľudskom tele – svalové kontrakcie, produkcia enzýmov, imunitná ochrana a pod. Tuky, aj keď toto slovo znie odstrašujúco, sú základom pre energiu, ktorú potrebujete pri každej aktivite. Taktiež napomáhajú k udržiavaniu bunkových stien a nervových tkanív. Dôležité pri tukoch je vyvarovať sa tých nasýtených a uprednostňovať mono a poly-nenasýtené tuky. Sacharidy patria k najširšej zložke obsahujúcej širokú škálu škrobov a cukrov. Sú hlavným zdrojom energie vďaka ich rýchlemu uvoľňovaniu a využitiu v organizme. Vitamíny a minerály predstavujú výživné látky nevyhnutné pre hormonálnu rovnováhu, zdravie vašich kostí i pokožky. Pri tejto skupine však treba dávať pozor! Je jasné, že najviac vitamínov a minerálov nájdete v ovocí a zelenine, no treba ju jesť v adekvátnom množstve a treba si dávať pozor aj na čerstvosť.

 

Na určenie primeraného množstva z každej látky sa používa potravinová pyramída. Tá nám napomáha k lepšiemu dodržiavaniu vyváženej stravy.

vyvážená strava

Komentáre

komentáre