Pri  potravinovej intolerancii je niekedy veľmi ťažké určiť, ktoré potraviny ju primárne spôsobujú. U každej osoby sa môže prejaviť iným typom ťažkostí, v inej intenzite a dokonca aj s odstupom niekoľkých dní.

Potravinovú neznášanlivosť najčastejšie vyvoláva kravské mlieko, pšenica, vajcia a kvasnice. Čoraz častejšie sa objavujú i prípady intolerancie na sóju, mäso a orechy. V ojedinelých prípadoch to môžu byť aj strukoviny, ryby, kôrovce alebo ovocie a zelenina.

  1. KRAVSKÉ MLIEKO

Najzávažnejším a najčastejším prípadom potravinovej intolerancie sú problémy spojené s konzumáciou kravského mlieka. Pokiaľ výsledky testov preukázali reakciu práve na túto potravinu, je nutné ju z jedálnička vylúčiť alebo znížiť jej prísun na minimum. Keďže sa jedná o dôležitý zdroj bielkovín, vápnika a vitamínov B a A, je nutné aby boli tieto živiny dopĺňané z alternatívnych zdrojov  potravín. Pri tejto neznášanlivosti treba myslieť i na to, že nejde primárne len o kravské mlieko, ale aj produkty z neho vyrábané, ktoré je nutné rovnako obmedziť. Ide predovšetkým o syry, smotanu, maslo, nátierky, krémové polievky, zmrzlinu, pečivo, čokoládu, či cukrovinky.

Alternatívy

Adekvátnou náhradou za kravské mlieko môže byť v prípade potravinovej intolerancie napríklad ryžové, ovsené, sójové, pohánkové, kokosové alebo zemiakové mlieko. Pri varení je zasa možné používať namiesto smotany orieškový krém a namiesto taveného syra mäkké tofu. Alternatívou k maslu môže byť lisovaný olivový olej.

Vitamíny A a B získame zo sóje, orechov, červeného mäsa, čerstvého ovocia a najmä zelenej listovej zeleniny.

  1. PŠENICA

Rovnako ako aj pri mlieku, aj pri pšenici je nutné pri pozitívnych výsledkoch na intoleranciu zaistiť, aby sa daná potravina úplne vytratila z nášho jedálnička. Pšenicu nenájdeme len v pečive, sušienkach alebo cereáliách, jej zložky sa nachádzajú aj v potravinách, ktoré na obale uvádzajú stopy po bielej, celozrnnej a hnedej múke, v kuskuse, škrobe a strúhanke. Hotové jedlá, z ktorých vzniká neznášanlivosť na pšenicu sú hamburgery, hranolky, salámy, klobásy, pizza, špagety a pod. Z nápojov je to pivo, čierne pivo, ležiak aj väčšina liehovín.

Alternatívy

Najčastejším problémom pri intolerancii na pšenicu je nájsť náhradu za chlieb a ostatné pečivo. Adekvátnou alternatívou je ražný, ryžový, zemiakový alebo kukuričný chlieb. Rovnako sú dostupné aj cestoviny z ryže, pohánky a kukurice. Na pečenie je tiež možné použiť pohánkovú, či šošovicovú múku. Takéto výrobky bez obsahu pšenice sú ľahko dostupné na internete a v špecializovaných obchodoch.

  1. VAJCIA

Tak isto vajcia sú častou potravinou spôsobujúcu intoleranciu. Ich zložky môžeme nájsť v koláčoch, zákuskoch, polotovaroch, majonézach, či pekárenských výrobkoch.

Alternatívy

Ako náhradu za vajcia, predovšetkým pri pečení, možno použiť tofu, banán, cícerovú alebo sójovú múku.

  1. KVASNICE

Pri kvasniciach ide o dva typy, ktoré je nutné z jedálnička vylúčiť – pekárenské kvasnice a pivovarské kvasnice. Jedná sa o najrozšírenejšiu potravinu, ktorá vyvoláva nepriaznivé reakcie. Nachádza sa v pečive, pizzi, kvasných jedlách a nápojoch (pivo, víno, ocot, sójová omáčka), v extraktoch Marmite, Vegemite a Bowril, v potravinách  s obsahom octu (uhorky, dresingy, kečup), v zrelých syroch a sladových nápojoch, v hubách a sušenom ovocí a v niektorých ovocných šťavách.

Alternatívy

Konzumácia alkoholických nápojov bez obsahu kvasníc – šampanské, tequila, gin alebo vodka. Nahradenie octu citrónovou šťavou a sójovej omáčky opečeným sezamovým olejom. Alternatívou za pečivo každého druhu môže byť bezkvasnicový chlieb.

  1. SÓJA

Sója je obzvlášť dôležitá súčasť jedálnička vegetariánov. Ak je zo stravy vyradená, je potrebné ju nahradiť dostatočným množstvom bielkovín a vitamínov. Jej zložky možno nájsť v hotových produktoch a potravinách určených pre spomínaných vegetariánov, v konzervách, pizzi, balených a mrazených potravinách, sušienkach, cereáliách, ale aj v sladkostiach.

Alternatívy

Sójové mlieko môže byť nahradené ryžovým, kokosovým, zemiakovým alebo ovseným mliekom. Dostatočný prísun bielkovín po vyradení sóje z nášho jedálnička zabezpečíme konzumáciou mäsa, orechov, vajec a strukovín.

  1. ORECHY

Aj keď sú orechy zväčša zdrojom alergií, v niektorých prípadoch môžu viesť aj k potravinovej intolerancii. Pri nej treba z jedálnička vylúčiť produkty obsahujúce mandle, orechy para a kešu, kakaové zrná, píniové alebo vlašské orechy.

Alternatívy

Orechy sú súčasťou veľkého počtu jedál, od múčnikov, cez thajskú kuchyňu až po pochutiny. Pri varení ich možno nahradiť pšeničnými klíčkami, praženými ovsenými vločkami, bielym alebo klasickým makom.

  1. ZELENINA, OVOCIE A STRUKOVINY

Veľké množstvo ovocia a zeleniny obsahuje salicyláty. Sú to deriváty kyseliny salicylovej, ktoré sa prirodzene vyskytujú v rastlinách a slúžia ako obranný mechanizmus proti baktériám a chorobám. Takúto látku, ktorá rovnako spôsobuje potravinovú intoleranciu obsahujú predovšetkým citrusové plody. Okrem nich sa vyskytujú aj vo väčšine druhov zeleniny, ovocia, ale aj byliniek, či čajov. Pri zistení tejto intolerancie je nutné obmedziť prísun konkrétnych druhov ovocia a zeleniny.

Ak výsledky Food Detective testu preukázali, že vaše telo je intolerantné voči niektorým týmto potravinám, mali by ste sa im vyhýbať po dobu troch mesiacov. Pri vylúčení takýchto potravín však netreba zabúdať na ich nahradenie, aby nedošlo k strate niektorých dôležitých minerálov a vitamínov.

Komentáre

komentáre