Ako často sa vo vašom okolí vyskytuje niekto, kto vyradil zo svojho jedálnička pečivo a cíti sa oveľa lepšie? Alebo záhadne stratil poriadny kus svojej váhy? Prípadov potravinovej intolerancie, v ktorých hrá lepok hlavnú úlohu je čoraz viac. Bohužiaľ, len skutočne málo (asi 5%) ľudí má toto ochorenie diagnostikované.

Ako sme už o intolerancii spomínali, jej prejavy nemusia byť viditeľné na prvý pohľad. Jej negatívne účinky sa prejavia až s odstupom času. Až 90% pacientov nepociťuje žiaden z príznakov neznášanlivosti. Existuje však niekoľko symptómov, ktoré možno pravidelným sledovaním odhaliť. K nim patria:

  • častá únava a pocit vyčerpanosti po konzumácii lepku,
  • neurologické príznaky (točenie hlavy, migrény, závraty),
  • časté negatívne zmeny nálady ako depresia či úzkosť,
  • hormonálne príznaky (neplodnosť, problémy s menštruačným cyklom),
  • tráviace problémy (nadúvanie, plynatosť, zápcha či naopak, hnačky),
  • autoimunitné

Ak sa niektoré z príznakov u vás prejavili, nezúfajte, vaša strava sa dá vždy upraviť. Alfou a omegou by mala byť bezlepková diéta. Objasnenie toho, ktorým potravinám sa vyhýbať, a ktorými ich, naopak, nahradiť, ponúka tabuľka nižšie.

Výhýbajte sa Vyskúšajte
ovos kukurica
jačmeň pohánka
pšenica pšeno (proso)
raž quinoa alebo amarant

lepok

Pri intolerancii na lepok je veľmi dôležité vyhýbať sa akejkoľvek konzumácii týchto potravín. Častokrát si človek neuvedomuje, že sa môže nachádzať napríklad v nátierkach, hranolčekoch, čipsoch, v dochucovadlách (kečup, horčica, koreniny), salámach, sáčkových polievkach, omáčkach, pizzi a pod. Preto si vždy pred konzumáciou treba dobre prečítať, z ktorých látok sa daná potravina skladá. Najideálnejšie sú potraviny s označením “gluten free”.

Po zavedení takéhoto prísneho režimu by sa mali výsledky dostaviť už po prvom mesiaci. Vaše symptómy začnú pomaličky ustupovať, no orgány sa zocelia až po niekoľkých mesiacoch.

Komentáre

komentáre